Najskôr trochu čísiel. Dajú sa nájsť v oficiálnych záverečných účtoch mesta za príslušné roky. Údaje sú v EUR. Ak sa vám nechce čítať, tabuľky kľudne preskočte a pokračujte ďalej v texte za nimi.
TN- záverečný účet | 2010 | 2009 | 2008 |
Bežné výdavky - celkové | 26 840 607 | 27 372 409 | 27 757 000 |
Kapitálové výdavky - celkové | 5 668 547 | 8 349 594 | 9 761 000 |
Výdavky mesta spolu | 32 509 154 | 35 722 003 | 37 518 000 |
z toho na KULTÚRU | 2010 | 2009 | 2008 |
Bežné | 562 776 | 564 658 | 586 703 |
Kapitálové | 217 536 | 170 521 | 344 000 |
Kultúra spolu | 780 312 | 735 179 | 930 703 |
= z celkových výdavkov mesta | 2,40% | 2,06% | 2,48% |
A teraz sa pozrime, kam uvedené peniaze určené na kultúru išli konkrétne :
Kultúra spolu | 2010 | 2009 | 2008 | |||
bežné + kapitálové výdavky | 780 312 | 735 179 | 930 703 | |||
z toho : | ||||||
Podpora Podujatí (Granty+Dotácie) | 321 787 | 41% | 197 066 | 27% | 480 714 | 52% |
z toho malé granty | 71 820 | 9% | 71 610 | 10% | 147 215 | 16% |
z toho granty a dotácie nad 6,638 EUR (200tis. SKK) | 248 267 | 32% | 111 195 | 15% | 129 456 | 14% |
Podpora kultúrnych stredísk | 393 172 | 50% | 450 525 | 61% | 315 110 | 34% |
z toho príspevky na činnosť-zmluvy o výkone činností | 66 068 | 8% | 66 386 | 9% | 59 749 | 6% |
z toho bežná prevádzka KS | 91 626 | 12% | 184 761 | 25% | 131 514 | 14% |
+ostatné tu neuvedené výdavky boli prevažne kapitálové (rekonštrukcie, opravy,..) | ||||||
Organizácia vlastných Kult. Aktivít, Kult. Spolupráca, Galéria | 65 353 | 8% | 87 588 | 12% | 134 878 | 14% |
Vychádza to teda tak, že na kultúru mesto za posledné tri roky (2008-2010) oficiálne vynaložilo bezmála2,45 milióna Eur, z čoho necelú polovicu, spolu cca 1,16 mil., vynaložilo len na podporu kultúrnych stredísk, v podobe príspevkov :
a) priamych, t.j. na ich činnosť,
b) nepriamych, t.j. na ich prevádzku (kúrenie, energie), kúpu budovy (kino Metro od Slovenskej sporiteľne), projektovú prípravu (kino Hviezda), projekčné práce a čiastočné rekonštrukcie (Istebník- časť prízemia, Zlatovce - dvor, amfiteáter, Juh-okná,výťah), priebežné opravy, údržbu, a pod.
Ten „hokej" spočíva doslova v húšťave (konečne došlo na toto slovo) rozličných zmlúv, výpožičiek a vzťahov, ktorými sa riadia činnosti a prevádzka v jednotlivých strediskách a v ktorých sa nedá vyznať. Paprem sa v tom už asi štyri mesiace a čím viac sa paprem, tým menej chápem. Jediné, čo si trúfam s istotou povedať je, že dnes nikto nemá šancu zistiť skutočné náklady na kultúrnu činnosť organizovanú v kultúrnych strediskách a vôbec, v meste Trenčín.
Už oficiálne čísla zo záverečných účtov sú vysoké, neoficiálne ich odhadujem na ešte vyššie. Zistili by sme ich analýzou rôznych ďalších koloniek rozpočtu, ktoré schovávali ďalšie a ďalšie skryté náklady súvisiace s prevádzkou kultúrnych stredísk a s organizáciou kultúry v našom meste ako takou. Aj tých oficiálne priznaných 2,45 mil.Eur (73,8 mil. Sk), t.j. v priemere vyše trištvrte milióna Eur ročne (24,6 mil.Sk) mi ale stačí.
Nemám nič proti investíciám do kultúry. Pýtam sa len, ako túto konkrétnu investíciu 2,45 mil. Eur do kultúry občania Trenčína pocítili a čo také sa v kultúre u nás za tie peniaze za posledné tri roky vlastne udialo. Nezdá sa mi, že by sa vďaka týmto peniazom vzpružilo napríklad námestie, zvýšili sa počet či návštevnosť mestom poriadaných kultúrnych podujatí. Ani som si nevšimla, že by sa zlepšil kultúrny potenciál mesta, využívanie kultúrnych služieb mesta organizátormi, či priamo aktérmi kultúry. Pochybujem o trvalej udržateľnosti investícií, nasmerovaných do okrajových mestských častí a mrzí ma, že v centre mesta naďalej chodíme okolo staručkých a pekne hnilých kín Hviezda a Metro, pričom sme neurobili s nimi NIČ - napriek tomu, že ide o kultové mestské priestory.
Ale už som sa naučila nehľadať logiku tam, kde žiadna nie je. Rozhodnutia v kultúre minimálne v posledných troch rokoch logiku nemali naozaj žiadnu. Kultúra bola na smetisku strategického záujmu vedenia mesta a slúžila len ako politická handrová bábika, ktorú si na kúsky roztrhali tí, čo si ju narýchlo uchmatli.
Do pár objektov vo vyvolených mestských častiach sa „buchli" peniaze na opravy - ako vidíme nie malé, a na ostatné logicky už nič nezostalo. A tak naďalej chátrajú. Vo všetkých ale stále kúrime a svietime ako najatí, aj keď z nich všetko starými špárami vyfučí hneď von. Veď čo, náklady na prevádzku kultúry, ktoré sú roztrúsené po najrôznejších zákutiach mestského rozpočtu sa predsa vždy nejako „stratia". To, že podpora kultúry funguje zo zotrvačnosti pomaly ešte z dôb socializmu zvonku nevidno a tí, čo sú zvyknutí využívať jej vymoženosti nemajú dôvod sa sťažovať či niečo meniť.
Ak sa máme baviť o sprehľadnení finančných tokov v kultúre, hovoríme vlastne o komplexnej transformácii podpory kultúry v našom meste. Je to beh na dlhú trať a hlavne nedá sa urobiť bez toho, aby to pocítili individuálne dotknuté záujmové a umelecké združenia. Je to ako operovať centrálnu nervovú sústavu - na konci ktorej prudko podráždime niektoré individuálne nervy. Hokejisti nám to v analogickej situácii v športe ukázali pekne, v kultúre je situácia podobne citlivá.
Preto sa do tejto operácie doteraz nikto neodvážil púšťať. Naopak, v kultúre akoby sa robilo všetko pre to, aby sa nervy čo najviac zauzlili, poprepletali a stali sa ešte neprehľadnejšími. Jeden, dnes už bývalý, mestský poslanec zodpovedný za kultúru, kedysi dokonca s ľahkosťou a verejne vyhlasoval, že najlepší systém fungovania kultúry v Trenčíne je ten, ktorý žiadnym systémom nie je. Preto sa o jeho zmenu ani netreba pokúšať, kultúra vraj najlepšie funguje v nekontrolovanom chaose. Hm, iste zaujímavé, len keby nás takýto „systém" za posledné tri roky nestál milióny Eur, o ktorých nikto nevie povedať, kde vlastne presne sú.
Sú aj hlasy, ktoré aj dnes tvrdia, že zabehané koľaje sú v zásade dobré, len do nich treba naliať ešte oveľa viac peňazí, aby skutočne fungovali. Lebo asi iba vtedy do Trenčína dorazí naozajstný rozvoj kultúry a cestovného ruchu keď to vo veľkom zaplatí mesto. Koľko je presná suma, o ktorú by išlo, kde ju vezmeme a aký očakávaný rozvoj kultúry a cestovného ruchu má po nej presne nastať, som zatiaľ nepočula.
Trenčín je zaujímavý tým, že sa tu každý, kto bol obrazne povedané aspoň raz v kine, rozumie do riadenia kultúry. Už sa treba len rozhodnúť, ktorú z tých rád si vybrať. Rozuzliť to zachlpené klbisko nervov v húšťave (!) vzťahov však bude rozhodne veľmi, veľmi ťažké a bolestivé. Dúfam, že sa nám spoločne podarí nájsť odvahu ho začať rozpletať, poprípade rozseknúť.