reklama

Ako Rybníček o svoju viceprimátorku prišiel

- alebo čo vyhnalo jedinú ženu z trenčianskeho mestského parlamentu. Téma môjho odstúpenia z pozície viceprimátorky a zároveň vzdania sa mandátu poslankyne v Trenčíne v týchto dňoch trošku rozvírila hladinu. Keďže však žiadna senzácia netrvá dlhšie ako tri dni, pravdepodobne aj táto udalosť rýchlo vyšumí. Napriek tomu je potrebné zachovať určité veci pre pamäť.  Dôvody, pre ktoré som sa takto rozhodla, som okrem vyjadrenia na kamery aj spísala a ponúkla Trenčanom.  Obe verzie v plnom znení uvádzam aj na tomto blogu. Možno budú inširáciou aj pre voličov v iných mestách.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Vážení Trenčania,

chcela by som vám oznámiť dôvody, pre ktoré som sa po zrelej úvahe rozhodla odstúpiť z funkcie viceprimátorky a zároveň aj z pozície poslankyne mestského zastupiteľstva v Trenčíne. Robím tak po dlhodobom tlaku, ktorý bol na mňa vyvíjaný a stupňovaný formou doslova nechutných osobných útokov zo strany mestských poslancov na moju osobu. Odstupujem, lebo chcem dať najavo svoje znechutenie z prostredia, v ktorom prevládajú arogantné spôsoby a nedôstojné správanie poslancov, ktorým do ponižujúceho postavenia neváhajú stavať ženu.

Čo sa stalo

Počas júnového zasadnutia mestského zastupiteľstva mi poslanci vyslovili nedôveru na návrh poslanca Zubričaňáka (SDKÚ-DS) - presne toho, ktorý by podľa mnohých názorov mal dnes paradoxne vzhľadom na svoje spolupôsobenie v minulom zastupiteľstve skôr mlčať. V plamennom prejave však horlil o nezákonnosti a konflikte záujmov pri likvidácii mestskej neziskovej organizácie Kultúrno-informačného centra, ktorých som sa mala údajne dopustiť. Jeho nepravdivé konštrukcie jednoznačne vyvrátili argumenty právnikov. Likvidácia neziskovej organizácie, ktorej úlohy prešli pod mesto bolo v súlade so zákonom a záujmami mesta. Keďže som nemala možnosť brániť sa inak, poslancov, ktorí za tento návrh bez overenia si informácií ochotne okamžite hlasovali a v priamom prenose mi vyslovili nedôveru, som požiadala o verejné ospravedlnenie. To ich nepochopiteľne rozhorčilo.

Poľovačka

Namiesto chlapského postoja som od nich zažila ďalšiu sprchu osobných urážok (od poslanca za HZDS-ĽS Tomáša Vaňa som sa po jeho mimoriadne arogantnom prejave dokonca dočkala aj spŕšky tých najhorších vulgarizmov!) a ďalšieho vyjadrovania nedôvery na mestskom zastupiteľstve. Opäť bez dôkazov a argumentov. Tieto útoky už pripomínali priam poľovačku na moju osobu. Zrejme vyplynuli z toho, že sa venujem koncepcii našich mestských kultúrnych stredísk a odkrývaniu poprepletaných vzťahov, ktoré v nich panujú. Mesto na ne vždy doplácalo nemalými peniazmi, pričom kultúra sa tu roky podporovala veľmi krivým metrom. Dlhé roky v nej boli vyvolení a vyvolenejší. Meniť tento stav by poslancom osobne zainteresovaným na správe kultúrnych stredísk, ako je to napríklad v Zámostí, pravdepodobne vadilo.

Posledný klinec do rakvy

Povestným posledným klincom do rakvy pre moje rozhodnutie bol návrh poslanca Roberta Lifku z Paliho kapurkovej - veselej politickej strany. Ten ma na pozícii druhej viceprimátorky vsadil do úlohy čestnej, teda neplatenej funkcie. Ja som ako viceprimátorka pracovala na mestskom úrade na plný pracovný úväzok. Neviem si predstaviť, ako by ktokoľvek, vrátane pána Lifku, pri plnom pracovnom úväzku vystačil v rodinnom rozpočte s vyživovaným školopovinným dieťaťom z čistého mesačného príjmu 200 eur, ktoré mi navrhol a u poslancov si ho pre mňa opäť nepochopiteľne aj presadil.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie je pritom vôbec jednoznačné, či prijaté uznesenie vlastne je alebo nie je v súlade so zákonom a na to, kto vlastne určuje plat viceprimátorov existuje viacero právnych názorov. Preto som - bez ohľadu na moje osobné rozhodnutie - celú vec podala na prešetrenie na prokuratúru. Nielen kvôli mne, ale aj preto, lebo by nebolo dobré, ak by sa takto prijatými uzneseniami vytvoril nesprávny príklad prijímania nezákonných uznesení pre iné mestá.

Osobne sa ale prikláňam k tomu názoru, že je nezdôvodniteľné, ak poslanci navrhujú pre dvoch viceprimátorov s porovnateľnými kompetenciami dve rádovo rozdielne finančné ohodnotenia, pričom ich považujú za primerané. Chcela by som vedieť, na základe čoho naši poslanci považujú za primerané až sedemnásobne nižšie ohodnotenie výkonu primátorom určených kompetencií druhého voči prvému viceprimátorovi, ktorému je ako primeraný v súčasnosti určený plat vyše 1700 Eur mesačne.

Ako poslednú vec uvediem, že ma znechutilo aj pokrytecké odôvodnenie tohto návrhu šetrením mestskými financiami. Mesto nešetrí na iných položkách, kde by ešte malo a mohlo, čo však poslancom ako pán Lifka evidentne nevadí, keďže za plytvanie peňazí na iných miestach bez problémov hlasujú. Na takéto veci sa mi pozerá len veľmi ťažko a verím, že každý, kto sleduje pôsobenie nášho mestského zastupiteľstva musí len znechutene krútiť hlavou.

Mesto neopúšťam

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prosím všetkých Trenčanov, aby ma pochopili. Svoj mandát, ktorý mi moji voliči dali, celkom neopúšťam. Iba netúžim po funkciách, ani sa nevyžívam v politikárčení a splietaní mocenských intríg ako tí, ktorí by tu ešte možno stále chceli ťahať za všelijaké pomyselné nitky a čerpať z poslaneckého mandátu výhody. Praktikám niektorých poslancov mesta nerozumiem. Myslela som si, že v meste, na ktorom nám má záležať, by sme mohli ťahať za jeden povraz bez ohľadu na to, aké politické tričko má kto na sebe. Bohužiaľ, prevládajú tu iné spôsoby a záujmy.

Svojim odchodom odkazujem svojim kolegom z mestského zastupiteľstva, že žiadna politická funkcia nie je pre mňa tak dôležitá, aby som pre ňu bola ochotná znášať ich ponižujúce správanie. Byť vo vedení mesta je pre mňa nástrojom a nie mojim životným cieľom - možno v tom sa odlišujem od tých poslancov, ktorí sa bez svojho politického grémia boja vôbec sformulovať svoj vlastný názor.

Pre mesto zostávam pracovať aj naďalej, v úlohe výkonnej manažérky strategického rozvoja mesta, kde sa konkrétne budem venovať aj projektu Trenčín si Ty. Primátor mi ponúkol túto možnosť, nakoľko tento projekt považuje za absolútnu prioritu pre toto mesto a jeho ďalší rozvoj a dáva mu svoju plnú podporu. Je podľa neho pre mesto víziou a nádejou na jeho budúcu životaschopnosť.
To je pre mňa výzva, ktorú som rada prijala. Pracovať na oboch pozíciách - zamestnankyne aj poslankyne mesta súčasne by však z dôvodu nezlučiteľnosti funkcií nebolo možné, preto som sa vzdala mandátu poslankyne. Urobila som to, pretože si myslím, že takto budem môcť byť pre mesto oveľa viac užitočná, než keby som sa tvrdošijne držala politickej funkcie. Som rada, že touto formou môžem mestu naďalej odovzdávať svoje skúsenosti a odborné vedomosti.

V politike napriek všetkému zostávam tiež. Už v budúcom roku plánujem kandidovať na poslankyňu Trenčianskeho samosprávneho kraja, aby som na regionálnej úrovni mohla hájiť záujmy mesta Trenčín a jeho občanov. Práca v zastupiteľstve však vždy závisí od individuálnych vlastností, ale i celkového zloženia ľudí, ktorí sú tam zvolení. Preto vyzývam občanov, aby pozorne sledovali zastupiteľov, ktorým dali, prípadne v ďalších voľbách ešte dajú svoj hlas. Je dôležité všímať si, kto v zastupiteľstve sedí, ako sa chová a koho záujmy presadzuje. Aby si nabudúce dobre zvážili, komu svojim hlasom opäť dajú moc rozhodovať o svojich peniazoch a o svojom meste. Ja to sledovať budem a rada to občanom v pravý čas pripomeniem.

Mgr. Renata Kaščáková,
odstupujúca viceprimátorka mesta Trenčín
kandidovala za stranu SaS

Renata Kaščáková

Renata Kaščáková

Bloger 
  • Počet článkov:  39
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Od narodenia žijem a pôsobím v Trenčíne, preto mám k tomuto mestu osobitný vzťah. V práci aj v osobnom živote mám rada otvorenú komunikáciu. Ľudia, ktorí tvrdia, že majú pravdu, sú mi podozriví. Po vyše pätnástich rokoch pôsobenia vo verejnej správe a politike, kde som si prešla viacerými výkonnými i volenými pozíciami od samosprávy až po poslaneckú prácu v parlamente, mi bolo dopriate začať sa pozerať na veci okolo mňa s potrebným odstupom, stále však so srdcom demokrata. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu